Τρεις γενιές τώρα διαλέγουμε για εσάς τα καλύτερα με ζήλο και μεράκι…

Τι είναι η γύρη;

image-285180-giri-main.jpg
Για τις μέλισσες, που μεταφέρουν τη γύρη από λουλούδι σε λουλούδι γονιμοποιώντας τα φυτά κι εξασφαλίζοντας για μας το 80% των τροφίμων, η γύρη είναι τροφή. Συγκεκριμένα είναι πηγή κυρίως πρωτεϊνών, αλλά και λιπιδίων, βιταμινών και μετάλλων. Όμως η γύρη ενός είδους φυτού και μόνο, δεν περιέχει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα και συστατικά που χρειάζονται οι μέλισσες, γι’ αυτό είναι αναγκαίο να τρέφονται με γύρη από όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ποικιλία φυτών. Το ίδιο ισχύει και για τον άνθρωπο που χρησιμοποιεί τη γύρη στη διατροφή του.

Πως φτάνει σε μας:
Οι κόκκοι της γύρης από τα λουλούδια,  μαζεύονται σε μπαλάκι από τη μέλισσα που προσθέτει λίγο νέκταρ για καλύτερη συνοχή (και μαζί του προβιοτικούς μικροοργανισμούς) και το τοποθετεί στο «καλαθάκι» της γύρης, στο τρίτο ζεύγος ποδιών της. Όταν γεμίσει το καλαθάκι της, η μέλισσα το πηγαίνει στην κυψέλη όπου θα αποθηκευτεί στην κηρήθρα, εκτός κι αν της το «κλέψει» ο μελισσοκόμος που έχει τοποθετήσει στην είσοδο της κυψέλης ειδική γυρεοπαγίδα. 
Η γύρη που συλλέγεται με τη γυρεοπαγίδα στη συνέχεια κοσκινίζεται με ειδικό διαλογέα για να αφαιρεθούν τυχόν ξένα σώματα και καταψύχεται απευθείας στους -18ο C, ή αποξηραίνεται μερικώς και συντηρείται σε ψύξη (+4ο C).
 
Γιατί να τρώω γύρη:

Η γύρη είναι το πληρέστερο διατροφικό συμπλήρωμα και παράλληλα πηγή αντιοξειδωτικών, πρεβιοτικών και προβιοτικών.
Η γύρη περιέχει:
  • πρωτεΐνες (όλα τα απαραίτητα αμινοξέα και στην ιδανική αναλογία)
  • σάκχαρα (αλλά όχι θερμίδες καθώς η ποσότητα που παίρνουμε ημερησίως είναι πολύ μικρή, μια γεμάτη κουταλιά της σούπας περιέχει 45 θερμίδες)
  • λιπίδια
  • λεκιθίνη (σημαντική για το μεταβολισμό των λιπών)
  • μακροστοιχεία και ιχνοστοιχεία
  • βιταμίνες C,E,B
  • φλαβονοειδή (εξαιρετικά αντιοξειδωτικά και αντιμικροβιακά), μεταξύ αυτών τη ρουτίνη, γνωστή και ως βιταμίνη Ρ.
  • καροτενοειδή
  • νουκλεϊκά οξέα και νουκλεοτίδια
  • ένζυμα
  • Αυξητικούς παράγοντες
  • ωφέλιμους μικροοργανισμούς (προβιοτικά)
  • P-κουμαρικό οξύ (ενεργοποιεί το σύστημα αποτοξίνωσης του οργανισμού)
image-285181-melises.jpg
Τι προσφέρει η γύρη στην υγεία:
  • Βελτιώνει τη σωματική και διανοητική λειτουργία,  αυξάνει την ικανότητα για εργασία, καταπραΰνει τα  νεύρα και καταπολεμά την αϋπνία, ακόμα και την κατάθλιψη
  • Η ρουτίνη, γνωστή και ως βιταμίνη Ρ, που περιέχει προστατεύει τα τοιχώματα των αγγείων. Προστατεύει επίσης τον προστάτη από φλεγμονές, υπερπλασίες και κακοήθεις νεοπλασίες.
  • Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και προάγει την αποτοξίνωση του οργανισμού.
  • Βελτιώνει την πεπτικότητα  άλλων τροφών και ρυθμίζει την εντερική λειτουργία. Προάγει τα ωφέλιμα μικρόβια του εντέρου (προβιοτικά) και καταπολεμά τα παθογόνα που προκαλούν διαταραχές της θρέψης και μεταβολικό σύνδρομο.
  • Μειώνει την κακή (LDL) και αυξάνει την καλή (HDL) χοληστερόλη. Μειώνει την αυξημένη χοληστερόλη και τα τριγλυκερίδια.
  • Χρησιμοποιείται με επιτυχία και κατά της παχυσαρκίας (αυξάνει το μεταβολισμό, δίνει αίσθημα κορεσμού, παρέχει απαραίτητα θρεπτικά συστατικά) και κατά της νευρικής ανορεξίας (τονώνει τον καταπονημένο οργανισμό, αναπληρώνει τα θρεπτικά συστατικά).
  • Χρησιμοποιείται κατά της αναιμίας
  • Ρυθμίζει την αρτηριακή πίεση και τους ενδοκρινείς αδένες
  • Χρησιμοποιείται κατά της αλλεργίας στην εισπνεόμενη γύρη και άλλων αλλεργιών.
  • Χρησιμοποιείται κατά των συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης μόνη ή σε συνδυασμό με βασιλικό πολτό
  • Τονώνει τη λίμπιντο (την ερωτική διάθεση) και αυξάνει τη γονιμότητα
  • Από το 1948 επιστημονικές μελέτες αναφέρουν ότι προστατεύει από την εμφάνιση καρκίνου κι έχει θετική επίδραση στη μακροζωία και την ευζωία
  • Απαραίτητη στους αθλητές για καλές επιδόσεις
image-285182-divider-bottom.png
Αντενδείξεις:
Μόνο μία. Η αλλεργία στην κατανάλωση γύρης, που ευτυχώς αφορά μόνο ένα στα 2000 άτομα. Αν εμφανιστούν δυσάρεστα συμπτώματα μετά την κατανάλωση γύρης (φαγούρα στο στόμα, εξανθήματα, ναυτία, διάρροια) σταματάμε τη λήψη γύρης και συμβουλευόμαστε αλλεργιολόγο.
 
Δοσολογία:
Μία γεμάτη κουταλιά της σούπας γύρη, όσο πιο πολύχρωμη γίνεται.  Η κουταλιά αυτή, που ζυγίζει περίπου 35 γρ., καλύπτει τις ημερήσιες ανάγκες σε πρωτεΐνες, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία ενός μέσου ενήλικα, ενώ αποδίδει μόλις 45 θερμίδες.
Τρώμε γύρη καθημερινά, το πρωί, σκέτη ή με μέλι ή με μέλι και λίγο γιαούρτι ή μέσα σε λίγο χυμό πορτοκάλι και τουλάχιστον μισή ώρα πριν από κάποιο γεύμα.
Για αθλητές με έντονη προπόνηση η δόση μπορεί να τριπλασιαστεί, το ίδιο και σε άτομα με συγκεκριμένες παθήσεις μετά από συμβουλή γιατρού (αρκετοί γιατροί στην Ελλάδα προτείνουν γύρη στους ασθενείς τους).
Λαμβάνουμε γύρη καθημερινά για τουλάχιστον 4 μήνες ως διατροφικό συμπλήρωμα ή για όσο απαιτείται ανάλογα με τις ανάγκες μας.
 
Πηγή Ομοσπονδία Μελισσοκόμος σύλλογων Ελλάδος omse.gr 

Categories

  • Δεν υπάρχουν κατηγορίες για προβολή

Tag cloud

Δεν υπάρχουν ακόμη ετικέτες στο ιστολόγιο